Friday, February 5, 2010

sangat tak matang

apa yang aku lalui , mungkin lain dari apa yang kau lalui . atau mungkin jugak apa yang aku lalui sekarang adalah perkara yang kau tengah atau pernah lalui . basicly , aku just remaja 15tahun yang baru nak belajar macam mana nak buat kesilapan dan macam mana nak belajar dari kesilapan tu . time mcm ni , parents bukan keutamaan , kita akan lebih dengar dan rasa kawan kita lagi betul. actually , aku just nak have fun , aku tak peduli dan aku pentingkan diri sendiri . start sekolah menengah, aku menjalani hidup aku dengan satu prinsip "this is my life , sukahati aku lah nak buat apa dan ikut siapa" . tapi slogan tu dah buat aku sedar dgn banyak perkara . sngt banyak .

what is life ? aku sendiri pun tak tahu . tapi yang aku tahu , terlalu banyak benda yang aku belajar dari hidup ni . kawan bukan lah sesuatu yang boleh kekal . manusia ? manusia ni adalah makhluk yang mempunyai bnyk hasad dengki , manusia mudah lupa dan sngt sngt pentingkan diri sebenarnya . cara aku ckp , bunyi dia macam sngt mendalam , tapi sebenarnya tak . well , aku dah malas nak bagi pendapat aku . sbb aku naive dan tak pandai nak fikir , aku tak pernah serik dan aku mudah terpedaya , kadang2 aku rasa tak layak nak digelar 'manusia' pun . straight to the point , aku memang bodoh .

here is my problem , aku tak boleh nak ckp bnyk, tapi apa yang bolah aku ckp, parents . aku dah taknak malukan dorang , frankly , dorang lah everything bagi aku . fikir je lah , kalau dorang xde , kat mana aku kat dunia ni skrg . sbb dorang lah , at least aku tahu kenapa aku hidup , sbb dorang lah aku dapat belajar eveything . sbb dorang lah aku masih lagi bertahan . sbb dorang lah , aku ada lagi tekad untuk jadi manusia yang berguna . but like i said , aku just remaja 15tahun yg baru nak belajar membuat kesilapan . dan sbb tulah , aku dah hancurkan hati dorang , satu-persatu . even aku syg macam mana pun kat dorang , aku tetap dgn hati dan kedegilan aku . aku kejam dan aku tahu tapi aku tak boleh nak berubah . mungkin sbb aku mmg macam ni .

manusia boleh berubah , tapi individu tu sendiri yang kene ubah diri dia sendiri . same teori , aku boleh berubah tapi hanya aku yang boleh ubah diri aku sendiri . bukan sbb orang lain . aku ada otak dan aku tahu macam mana nak hidup dan tentukan hidup aku . tapi aku dapat belajar something tadi , aku tak boleh nak pentingkan diri sendiri . aku tak boleh nak buat apa yang aku suka sesuka-hati sbb apa yang aku buat akan memberi impak kepada hidup org lain . dan apa yang aku buat akan tentukan masa depan aku kat "akhirat" nanti .

No comments:

Post a Comment