Sunday, January 31, 2010

nice people

biasanya , kita akan lebih ingt tentang orang yang jahat daripada orang yang baik . kita akan lebih ambil peduli tentang kejahatan seseorang daripada kebaikkan sesorang , betul tak ?

okay , soalan aku , why ? kenapa kita selalu lupa dgn orang yang baik ? the 'nice people' .

kawan sekolah rendah aku dulu , meninggal dunia akibat kanser tak silap aku , aku tak ingt nama dia , for sure , dia seorang yang baik . sngt baik . dia rajin , tak pernah kutuk orang , suara dia perlahan je , one thing yang aku sngt ingt pasal dia , mata dia bulat dan dia sngt putih dan sngt kurus , dia selalu siapkan kerja sekolah yang tak pernah orang siapkan .

aku ingt dia , tapi aku lupa nama dia . aku rasa bersalah . jadi aku cuba tanya kawan2 lama aku yang sama sekolah dgn aku dulu , dan dorang ckp dorang tak-ingat-langsung pasal budak tu .

betul ke orang yang baik macam dia akan dilupakan bila dia dah mati , or mungkin aku je fikir macam tu , atau mungkin jugak , perkara ni dah lama , so orang dah tak ingt ?

korang perasan tak , kadang-kadang kita rasa macam malas dan tak teringin nak kenal dgn budakbudak baik ni , kononnya dunia mereka ni membosankan. dan kita lebih rasa teruja untuk kenal dgn orang yang drunk , kaki club , banyak isu dan yang rambut2 perang ni . kita rasa dorang lagi fun , lagi hot , lagi sensasi , dunia mereka tidak membosankan . walaupun mereka tidak sumbang apa2 kepada maruah melayu kita atau negara kita malah memperbanyakkan lagi masaalah so-sial di negara kita sendiri . -aku cakap ni macam aku ni bagus sngt pulak -.-

anyway , time tengah bergosip dgn kawan2 baik aku kat sekolah , aku tertanya , kenapa aku tak pernah dengar cerita macam ni "weyhh kau tahu tak senah , dia baik gila ouh . last week , aku nmpk dia tolong bantu kemaskan rumah anak yatim" . kalau ada pun , mungkin ckp macam tu je then ada orang tuka topik . biasa yang aku dengar . "weyh kau tahu tak fifi kan , dia warna rambuttt , aku denga ade org ckp dia dah penah kena raba dgn bf dia belakang sekolah" kemudian , topik tu mendapat sambutan hangat .

macam tu lah . dapat tak apa yang aku cuba sampaikan ? haha . never mind ah , bye :)

No comments:

Post a Comment