Saturday, July 24, 2010

sangat sukar

kadang2 , aku suka cari something . apa yang aku ada tapi orang lain tak ada . aku suka begitu , aku suka jadi lain dari yang lain , dan tipulah kalau kamu tidak berperasaan begitu , bukan? jadi aku sama seperti kamu dan kamu sama seperti aku. jadi aku masih lagi sama dgn orang lain . Dalam permainan ini , aku dah kalah . tapi tak mengapa , aku cuba cari , aku cuba cari dan aku masih lagi akan cuba mencari , tak salah kan ?

bila aku penat , aku berehat , dan aku mula memerhati , sekeliling , gelagat manusia, berlainan rupa , berlainan gaya ,

toleh kanan , sekumpulan budak yang kebanyakannya berjaket kulit , skirt , dan lutut yang sememangnya tidak lawa , mereka nampak happy , mereka bergelak ketawa .

toleh kiri , sepasang couple , nampak indah , mereka mungkin sekali sedang bercerita tentang apa yang mereka rasa , mereka kongsi , setiap perkataan yang disebut dan setiap sentuhan yang ada , terasa hangat dan indah . ketika bercinta , semuanya indah bukan ?

toleh depan , seorang demi seorang lalu , wajah mereka , nampak kosong , nampak murung , ada juga yang senyum , ada juga yang seperti terkejar-kejar .

dan aku mula berfikir, melihat mereka , mencerminkan diri aku , aku sama sahaja . kadang2 , dalam sesuatu waktu , aku juga akan mempamerkan wajah2 yang mereka pamerkan .

kita manusia tak banyak beza , kan ? kita persoalkan semua yang terjadi , kenapa aku tak jadi macam dia ? kenapa aku tak dapat ini , tak dapat itu , huhh

kita mula rasa hidup ini tak adil , kita mula persalah kan Tuhan , tapi pernah kita fikir tentang mereka yang jatuh teruk dari kita ? pernah ? hmph ?

kita manusia , kita hamba , kita akan sentiasa jadi hamba , badan ini hanya sementara , segala-galanya hanyalah sementara , bukan ?

mungkin aku tak layak untuk mengatakan ini kerana aku sering terlupa , dan aku tahu kau juga sering terlupa .

No comments:

Post a Comment