Monday, March 14, 2011

riak itu dosa tau


aku tak tahu nak cakap apa , mungkin . mungkin satu hari nanti kau akan sedar betapa bodohnya kau nampak sekarang .
bila kau rasa diri kau nampak hebat, sebenarnya, heh, hampeh.



itu normal. bagi manusia , bila sudah dipuji , kadang-kadang dia lupa , yang dia cuma manusia. yang dia taklah se-hebat mana . dia rasa diri dia begitu berharga . mungkin . berharga sangatkah? heh.

aku mengaku , setiap manusia itu unik , tapi kadang2 bila tersalah tunjukkan keunikan itu , lain yang diharap , lain yang dapat .

aku bagi contoh , contoh paling biasa , seorang remaja , dia rasa dia hot. ohh kejap, aku nak tukar , hot sekarang dah lapuk, okay dia rasa dia cool , dia rasa dia sangat cool . orang lain puji dia cool macam 'wehh kau ni cool lah, aku suka cara kau' , lepastu dia akan rasa 'oh aku ni cool gila, aku lah org paling cool dalam dunia' , lepastu dia akan cuba apa sahaja cara untk menampakkan lagi 'ke-cool-an' dia dan cuba tunjuk pada dunia betapa cool nya dia . SAMPAI , sampai dia tak sedar , kini dia bukan lagi cool , kini dia menggelabah . dia tak sedar , tapi org lain akan sedar. satu pujian boleh buat dia kembang 10 inci . kalau sepuluh pujian ? mungkin dia akan meletup . bila dah kembang , dia akan pekak . pekak bagaimana ? pekak bila mendengar kutukan dan perlian halus orang lain .

same goes with 'hot people' , bila kena gelar hot sikit dah bangga sampai nak terjun banggunan dah! kalau boleh siap nak pakai t-shirt 'ramai org kata aku hot' . padahal kena perli . heh. itulah. tak dapat bezakan 'perli' dengan 'realiti' . bodoh.

ada juga yang , kalau blog ramai follower sikit , dah lupa diri , rasa macam 'wehh hebat oh aku ni, ramai baca blog aku, ramai suka blog aku' , bila ada peminat kirim salam sikit , dah rasa diri ni paling lawa dalam dunia , paling handsome dalam dunia. kalau dah ada kereta sendiri , dah rasa mcm dunia dia yang punya. kalau ada gf / bf hot sikit , dah mula aktiviti hidung kembang kempis.

heh. itu lumrah . bila dah kena puji sikit , akan bangga sampai rasa diri dah sempurna . orang lain kutuk diam2 pun takkan ter-bau , orang lain perli depan2 pun tak dikisahkan , orang cakap face-to-face pun macam mencurahkan air sirap di daun yang sama jenis dgn keladi. diri akan degil menerima realiti . itu manusia . itu juga aku . (ye, aku mengaku aku manusia)

dulu aku selalu macam ni jugak , rasa diri mcm hebat sbb gambar masa zaman myspace dulu bagi aku mmg paling hot ah! kalau edit tu pergh setengah jam semata-mata nak nampak hebat . dulu kalau ada budak ala-ala hot sikit cakap 'hai' , rasa macam wahhh aku ni hot jugakkkan . hahaha itu dulu . sekarang aku malas nak layan diri sendiri. sbb aku dah sedar betapa bodohnya aku nampak dulu . aku sedar , aku taklah sehebat mana dulu dan juga skrg . in the future , mybe . aku haraplah. kalau boleh hebat sikit pun jadilah.

actually, perasaan bangga tu kadang2 kita tak dapat nak elak . itu biasa . sangat biasa . sbb kita apa ? ye bagus murid-murid , kita manusia . ye murid-murid, manusia . manusia mmg begitu . benda 'show off' - 'show off' ni aku dah masak sangat dah . dah masak sampai hangus ! so , aku rasa setelah dibahagi ditolak dicampur dan didarab , aku rasa conclusion-nya :

kalau nak show off tu cover lah sikit.
kau rasa orang pandang kau hebat , tapi sebenarnya ?
tak semua kau rasa tu betul .
cuba buka mata, hati , telinga .
sedarlah, kalau nak bangga tu boleh.
tapi bangga diam-diam cukuplah.
aku meluat tahu ?


p/s : mungkin kau rasa aku post macam ni sebab jealous, sbb yelah aku ni kan loser. mana pernah kena puji. mungkin juga kau rasa aku tak puas hati , atau atau bajet bagus. haha. serious ! fikirlah apa kau nak. niat aku bersih tanpa sebarang bakteria. bye.


(aku rasa ramai orang akan benci aku)


1 comment:

  1. HAHA .. BEST GLER SAYA BACA.. KALO SUDI,,,FOLLOW LA BLOG SY..SY DA FOLLOW BLOG AKAK.N... IZIN COPY TAW... ^.~

    ReplyDelete